Padel - poznaj zasady gry

Squash to dynamiczna i szybka gra, wymagająca od zawodników precyzji, szybkości i wytrzymałości fizycznej. Podstawami gry w squasha, są zagadnienia dotyczące uderzeń oraz przemieszczania się na korcie, które zostaną omówione w tym artykule.

Jeśli jeszcze nie próbowałeś/aś swoich sił na korcie do gry w padla – nie martw się! Sport ten charakteryzuje się łatwością nauki i dostępnością dla graczy o różnym poziomie zaawansowania.

Umów się na bezpłatną lekcję „Pierwszych Kroków” w padlu!

Kort do gry w padla

Kort do gry w padla przypomina kort tenisowy, ale jest znacznie mniejszy (stanowi jedną trzecią powierzchni kortu tenisowego – sprawia to, że gra jest bardzo intensywna. Kort ma kształt prostokątny i jest otoczony szklanymi ścianami oraz metalową siatką. Jego długość wynosi 20 metrów, a szerokość 10 metrów. Korty do padla pokryte są najczęściej murawą w kolorze niebieskim lub zielonym, a linie na boisku mają kolor biały lub czarny. W połowie kortu do padla znajduje się siatka o wysokości 88cm po środku i 92cm na końcach.

Liczba graczy i podział na drużyny

W padlu dwie drużyny rywalizują ze sobą zdobywając punkty i wygrywając gemy oraz sety. Podział na drużyny może być zróżnicowany, można grać singla (jeden gracz przeciwko jednemu) lub debla (dwie osoby przeciwko dwóm). Tradycyjnie w padla gra się w zespołach dwuosobowych.

Zasady gry: pozycje na korcie

Drużyny zajmują przeciwległe strony kortu oddzielone siatką. Wybór stron i pierwszeństwa serwisu rozstrzygany jest w drodze losowania. Podczas serwisu, gracz odpowiedzialny za wprowadzenie piłki do gry kieruje ją na pole po drugiej stronie siatki, leżące po przekątnej względem jego pola. Gracz drużyny przeciwnej, który odbiera serwis, może znajdować się w dowolnym punkcie swojej połowy kortu, tak samo jak jego partner oraz partner gracza serwującego.

Zasady gry: serwis

Każdy gem rozpoczyna się od serwisu i serwis wykonuje jeden zawodnik przez cały gem. W kolejnym gemie serwuje zawodnik drużyny przeciwnej.

Jeśli pierwszy serwis jest błędny – serwującemu przysługuje prawo do drugiego serwisu. W trakcie serwisu, serwujący musi stać obydwoma stopami poza linią serwisową (równoległą do siatki linią w tylnej części boiska), pomiędzy przedłużeniem linii centralnej a tylną ścianą, i z tego miejsca wykonać serwis. Serwis rozpoczyna się od odbicia piłki od nawierzchni, a wysokość na jaką może odbić się piłka, to maksymalnie wysokość talii serwującego. W każdym gemie piłka jest serwowana na początku z prawej strony kortu i po serwisie musi spaść na pole odbiorcze po przeciwnej stronie kortu przed linią serwisową. Kolejne serwisy odbywają się naprzemiennie z lewej i prawej strony, a piłka jest kierowana po przekątnej w pole odbiorcze.

Jeśli podczas serwisu piłka dotknie siatki pomiędzy polami lub słupek podtrzymujący siatkę (jeśli znajduje się w strefie gry) i następnie spadnie w polu serwisowym odbierającego, to serwis jest powtarzany, pod warunkiem że piłka nie dotknie metalowego ogrodzenia przed ponownym odbiciem od kortu (pojedynczy net serwisowy nie jest rozpatrywany jako błąd).

Zasady gry: błąd serwisowy

Błąd serwisowy występuje w momencie:

  1. Kiedy zawodnik nie trafi w piłkę.
  2. Gdy piłka odbije nie odbije się w polu serwisowym zawodnika odbierającego (linie należą do pola serwisowego).
  3. Jeśli piłka dotknie zawodnika serwującego.
  4. Gdy piłka odbije się w polu serwisowym zawodnika odbierającego, lecz przed kolejnym odbiciem o kort dotknie metalowej siatki kortu.
  5. Gdy piłka odbije się w polu serwisowym zawodnika odbierającego, a następnie wypadnie przez furtkę poza kort.

Zasady gry: odbiór serwisu

Zawodnik odbierający serwis musi poczekać, aż piłka odbije się w obszarze pola serwisowego zanim ją uderzy (zasada dotyczy jedynie serwisu), w przeciwnym razie punkt jest przyznawany drużynie wykonującej serwis. Zawodnicy w drużynie odbierającej przyjmują serwis naprzemiennie – zawodnik serwujący zmienia stronę serwisu po każdym punkcie w gemie.

Zasady gry: kiedy traci się punkt?

Drużyna traci punkt w następujących sytuacjach:

  1. Piłka odbije się dwa razy od nawierzchni kortu.
  2. Kiedy piłka po uderzeniu przekroczy linie ogrodzenia ponad nim lub wypadnie przez furtkę bez uprzedniego kontaktu z nawierzchnią kortu.
  3. Jeśli zawodnik uderzy piłkę zanim przekroczy ona linie siatki.
  4. Gdy piłka bez uprzedniego odbicia od nawierzchni uderzy w ściany kortu drużyny przeciwnej.
  5. Jeśli piłka zostanie odbita dwukrotnie.
  6. Jeśli po odbiciu piłki, dotknie ona zawodnika odbijającego lub jego partnera.
  7. Jeśli piłka zostanie odbita „wyrzuconą” rakietką.
  8. Gdy piłka zostanie odbita przez obu zawodników jednej drużyny podczas pojedynczego returnu.
  9. Jeśli zawodnik dwukrotnie błędnie zaserwuje (pojedynczy net nie kwalifikuje się jako błąd serwisowy).

Zasady gry: prawidłowy return

Return (uderzenie piłki po odbiorze serwisu) jest prawidłowy gdy:

  1. Piłka jest odbita wolejem.
  2. Piłka po uderzeniu odbije się od części kortu drużyny przeciwnej.
  3. Piłka po uderzeniu w pierwszej kolejności odbije się od szklanych ścian po stronie zawodnika zagrywającego a następnie wyląduje przeleci na stronę przeciwników.
  4. Piłka odbije się nawierzchni kortu po stronie przeciwników, a następnie dotknie siatki lub szklanych ścian kortu po ich stronie.
  5. Piłka odbije się od powierzchni kortu przeciwników, a następnie wyleci poza kort.
  6. Piłka zostanie „pchnięta” , ale nie uderzona podwójnie.
  7. Piłka odbije się po stronie drużyny przeciwnej w miejscu, w którym ściana styka się z powierzchnią kortu.

Punktacja – jak liczyć punkty w padlu?

Punktacja w padlu jest taka sama jak w tenisie – 15, 30, 40 i gem z grą na „przewagi” w przypadku braku różnicy dwóch punktów w gemie. Gra toczy się zazwyczaj do dwóch wygranych setów, przy czym seta wygrywa drużyna, która pierwsza zdobędzie 6 gemów (z dwoma gemami przewagi). W razie remisu 6:6 w gemach, grany jest tiebreak, czyli dogrywka, która kończy się przy zdobyciu przez którąś z drużyn 7 punktów przy przewadze przynajmniej dwóch.